Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat maakt voor het onderbouwen van beleid gebruik van mobiliteitsprognoses. De prognoses schetsen de toekomstige ontwikkeling van de mobiliteit (auto, OV en fiets) in Nederland. De mobiliteitsprognoses worden opgesteld met verkeers- en vervoermodellen.
Wil jij als adviseur mobiliteitsprognoses het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat helpen om mobiliteitsbeleid met kwantitatieve informatie en modellen te onderbouwen? Solliciteer dan nu!
Hoe jij bijdraagt in jouw rol
Je werk bestaat enerzijds uit het leveren van ‘advies aan tafel’ en anderzijds uit het aansturen van marktpartijen bij het uitvoerend werk in onderzoeksprojecten ter beantwoording van de beleidsvragen. Vanuit jouw rol lever je een bijdrage aan de voorbereiding van de vernieuwing van de Integrale Mobiliteitsanalyses (IMA). Zo ga jij modellen en tools opleveren die komend jaar klaargezet worden om in 2024-2025 te gebruiken. Je zorgt voor doorontwikkeling en duiding van indicatoren, bijvoorbeeld in het licht van Brede Welvaart.
Wat doe je nog meer?
- het uitvoeren van effectstudies en onzekerheidsverkenningen;
- het begeleiden voor opdrachtvoorbereiding, monitoring en evaluatie voor het programma Vrachtwagenheffing;
- het uitvoeren van onderzoek naar de effecten van de implementatie Eurovignetrichtlijn bij de invoering van vrachtwagenheffing;
- ad hoc ondersteuning van Directoraat-generaal Mobiliteit bij actuele vragen, zoals Betalen naar Gebruik of de impact van de verstedelijking op de mobiliteit;
- het uitwerken van de omgang in de mobiliteitsprognoses (inhoudelijk en procesmatig) met innovatieve ontwikkelingen zoals Smart Mobility, hubs, deelmobiliteit, etc.
Dit is waar jij voldoening uit haalt
Het onderbouwen van ons nationale mobiliteitsbeleid met gedegen kwantitatieve informatie geeft jou energie!
Je vindt het belangrijk dat deze informatie transparant, herleidbaar en duidelijk is. Daarnaast geef jij kwantitatieve informatie graag relevante duiding mee. Dat doe je door verkeers- en vervoermodellen op een verantwoorde manier in te zetten, te putten uit je parate kennis van mobiliteit in brede zin én door de aansturing van onderzoekprojecten.
Wat wij aan jou waarderen
Je bent beleidsgevoelig, hebt interesse in politiek en beleid en weet wat er speelt. Daarbij leg je in twee richtingen de verbinding tussen beleid en de collega’s die de modellen ontwikkelen en beheren. Je koppelt je kennis van mobiliteit en verkeers- en vervoermodellen aan gewenste beleidsinformatie. Tegelijkertijd ben je ook in staat om leken in begrijpelijke taal de essentie van modellen uit te leggen.
Je hebt een brede blik voor de belangen en rollen van diverse stakeholders naast de beleidskern, waaronder partners als ProRail, Planbureau voor de leefomgeving (PBL), Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM), maar ook decentrale overheden en kennisinstellingen. Je bent flexibel en vindt het leuk om te schakelen tussen verschillende projecten en snel in te kunnen spelen op actuele verzoeken vanuit beleid. Daarbij deins je er niet voor terug om grondig in de cijfers te duiken en dat vervolgens om te zetten naar kernachtig cijfermateriaal.
Solliciteer direct, wij kijken ernaar uit!
Wil je eerst inhoudelijk meer weten over de functie? Bel dan met Margriet Kruiderink, afdelingshoofd Modellen en Applicaties, via 06-51990538 of Benno van der Griendt, coördinator cluster Verkeers- en Vervoersmodellen, 06-15095852. Zij staan je graag te woord!
Functie-eisen
- je hebt een hbo- of wo-diploma in een relevante richting, zoals civiele techniek (met focus op verkeer en vervoer), logistiek, vervoerseconomie, econometrie, (toegepaste) wiskunde of technische bestuurskunde;
- je hebt kennis van verkeers- en vervoersmodellering en bent in staat om op basis hiervan marktpartijen inhoudelijk aan te sturen;
- je hebt ervaring met advisering aan overheden binnen een politiek-bestuurlijke omgeving;
- je hebt interesse in politieke en bestuurlijke aspecten en maatschappelijke en technologische ontwikkelingen op het gebied van verkeer en vervoer;
- je hebt bij voorkeur ervaring met projectmatig werken en projectmanagement of je hebt de ambitie om je op deze punten te ontwikkelen.
Salarisniveau | Schaal 11 |
---|---|
Salaris | Min €3608 - Max €5503 bruto per maand. Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek. |
Dienstverband | Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd |
Minimaal aantal uur per week | 32 |
Maximaal aantal uur per week | 36 |
Rijkswaterstaat is een aantrekkelijke werkgever. Dit komt ook tot uiting in onze arbeidsvoorwaarden. Wat bieden wij jou?
- een passend maandsalaris (fulltime is 36 uur per week);
- diverse verlofregelingen en de mogelijkheid om meer of minder te werken;
- hybride werken;
- studiefaciliteiten en persoonlijke ontwikkeling.
Je kan je arbeidsvoorwaardenpakket gedeeltelijk zelf samenstellen door het Individuele Keuze Budget (IKB) Het IKB bestaat uit geld en uren. Je kan zelf kiezen wanneer je het geld uitbetaald wilt hebben. De IKB uren kan je opnemen, deels laten uitbetalen of opsparen voor later. Ook kan je het IKB inzetten voor fiscaal vriendelijke doelen.
Wij vinden het belangrijk dat je zowel op je werk als privé lekker in je vel zit. Wil jij even sporten in je lunchpauze? ‘s Middags je (klein)kind van school halen en ‘s avonds je werk afmaken? Een overleg online bijwonen vanuit huis, omdat er een loodgieter langskomt? Bij ons kan je hybride werken als je functie dat toelaat. Je kan een thuisvergoeding ontvangen en er zijn voorzieningen voor het ergonomisch inrichten van je thuiswerkplek.
- je standplaats is Rijswijk of Utrecht. Bij Rijkswaterstaat stimuleren we het hybride werken. Werk in overleg met je leidinggevende en collega’s vanuit huis of op kantoor wanneer je functie dit toelaat;
- de (online) selectiegesprekken vinden doorlopend plaats;
- bij voldoende geschikte reacties kan de vacature eerder sluiten;
- een (online) voorselectietest of een assessment kan onderdeel zijn van het sollicitatieproces. Het maken van een casus en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, kan eveneens deel uitmaken van het sollicitatieproces. Het inwinnen van referenties maakt deel uit van het sollicitatieproces.
Solliciteren: eerst online, daarna op locatie
Heb je binnenkort je eerste kennismakings- of sollicitatiegesprek? Deze vindt bij voorkeur online plaats. Daarmee stimuleren wij ‘slim’ reizen. Zo dragen we bij aan minder druk op snelwegen en OV én minder CO2-uitstoot. Heb je toch liever een gesprek op een van onze kantoren? Laat het ons weten, dan kijken we natuurlijk wat mogelijk is.
Ben je toe aan het gesprek voor de 2e ronde of het arbeidsvoorwaardengesprek? Dan ontvangen wij je graag op locatie. Heb je dit gesprek liever online? De recruiter inventariseert wat jouw wensen zijn waarna een definitieve afspraak wordt gemaakt.
Vragen?
Heb je vragen over de sollicitatieprocedure? Neem dan contact op met onze recruiter of kijk op onze website voor meer informatie.
Acquisitie op onze vacatures wordt niet in behandeling genomen.
Wil jij werken bij Rijkswaterstaat binnen Water, Verkeer en Leefomgeving (WVL)? Dit organisatieonderdeel is leidend in het denken over, en voorbereiden op, de grote transitievraagstukken, zoals klimaatadaptatie en circulariteit. WVL voorziet uitdagingen, kansen en mogelijkheden voor een toekomstbestendig Nederland door kennis te (laten) ontwikkelen, te beheren en te delen.
WVL werkt hierin nauw samen met kennisinstituten, decentrale overheden en marktpartijen uit binnen- en buitenland. Vaak gaat het om schaarse, heel specifieke, kennis zoals duurzame en slimme mobiliteit, een aanpak voor zwerfafval rondom en onze wegen en in onze wateren, en innovaties als een circulair viaduct. Ook wordt onderzocht hoe in tijden van droogte, water beter vast kan worden gehouden. Verder monitort en analyseert WVL verkeersongevallen en optimaliseert het de veiligheid op en rond de wegen voor mensen, dieren en natuur.
In totaal werken ruim 900 mensen binnen WVL, verspreid over vier directies: Bedrijfsvoering, Inkoop & Prestatiemanagement, Bereikbaarheid & Netwerkkwaliteit, Veiligheid & Water en Leefomgeving.
WVL - Modellen en Applicaties
Bij de afdeling Modellen en Applicaties vernieuwen, actualiseren en beheren we scheepvaart-, wegverkeers- en watermodellen en kennisrijke webapplicaties. We stellen via verschillende modellen prognoses op voor relevante zichtjaren en sociaaleconomische scenario’s. Daarnaast leveren we expertise en ontwikkelen we kaders die zorgen voor de juiste toepassing van modellen en applicaties. Ook adviseren we bij de toepassing van modellen voor beleid en uitvoering. Tot slot nemen we deel aan en ontwikkelen we allianties, zoals het Informatiehuis Water en het Nationaal Modellen- en Datacentrum.
Je dagelijkse werkomgeving
De afdeling bestaat uit de clusters Verkeer & Vervoer, Scheepvaart, Watermodellen en Leefomgeving. Het cluster Verkeer & Vervoer bestaat uit ca. 20 collega’s met veelal een verkeers(model)kundige achtergrond en/of werkervaring.
Ons cluster ontwikkelt en beheert een breed spectrum aan strategische modellen voor zowel personenverkeer en -vervoer als goederenvervoer. Voorbeelden hiervan zijn het Nederlands Regionaal Model en Landelijk Model Systeem Verkeer en Vervoer (NRM en LMS), het goederenvervoermodel BasGoed, de Mobiliteitsscan, land-use model TIGRIS XL, luchtvaartmodel AEOLUS, het autobezitsmodel SPARK.