Overslaan en naar de inhoud gaan

Kantoor termen: Deze moet je weten

Kantoor_termen_afbeelding

Ben je net afgestudeerd en ga je beginnen aan je eerste echte kantoorbaan? Dan kan je wel is overvallen worden door woorden waar je nog nooit van hebt gehoord. Binnen het kantoorleven krijg je namelijk te maken met andere (onbekende) woorden die je niet zo snel in het dagelijks leven zou horen. Iedereen gebruikt kantoortermen in vergaderingen, maar je weet eigenlijk nog steeds niet wat het inhoudt. Geen zorgen, hier komt verandering in! In dit blog lees je meer over de meest voorkomende kantoortermen. Op deze manier kan jij op hoog niveau meepraten met jou collega’s. Of in ieder geval een poging doen tot.

Wat zijn kantoortermen?

Heel leuk het woord ‘kantoortermen’. Maar wat houdt dit eigenlijk in? Goed punt! Kantoortermen zijn simpelweg alle termen die op de werkvloer gebruikt worden. Vaak worden ze de hele dag door, zonder enige uitleg of context, rondgeslingerd. Het kan daarom wel eens voorkomen dat er door het gebruik van kantoortermen verwarring ontstaat op de werkvloer.

Dit zijn de meest voorkomende kantoortermen

Nu vraag je jezelf vast af: “wat zijn deze kantoortermen dan?” Ook hier gaan we natuurlijk dieper op in. Hieronder geven we voorbeelden van de meest voorkomende kantoortermen die vandaag de dag nog worden gebruikt. Om het nog wat makkelijker te maken, hebben we de verschillende kantoortermen opgesplitst in categorieën. Zo weet jij precies in welke situatie je welk woord kan gebruiken.

Engelse kantoortermen met uitleg

Naast dat er veel Nederlandse kantoortermen bestaan, zijn er ook veel Engelse kantoortermen die dagelijks gebruikt worden. Soms klinken Engelse kantoortermen net wat lekkerder dan in het Nederlands. Hieronder staat een lijstje met de meest gebruikte Engelse kantoortermen:

Scrum
We beginnen met een term die je heel vaak gaat tegenkomen, ook in vacatures een populaire term. Scrum is eigenlijk in het kort een klein intern project. Dit gaat vaak over een periode van een paar weken, meestal twee. Het groepje verdeeld onderling rollen met zelfs een heuse scrum master aan de leiding. Het schijnt dat deze korte “sprintjes” erg effectief zijn.

Agile
Agile is een manier van werken, het is een beetje een overkoepelende naam voor meerdere versies om korte periodes te werken aan een project. Zo heb je dus Agile scrum, geweldig. Agile is dus kort gezegd een project van 2 tot 4 weken, mochten er dingen veranderen aan de opdracht is dat geen probleem omdat je je snel erop kunt aanpassen. Hierdoor schijnt dat je je sneller kan aanpassen op de marktvraag en feedback van klanten.

Rocket Science
“Het werken op deze manier is geen Rocket Science, maar je moet het even doorhebben.” Of met andere woorden: het is niet zo moeilijk/ingewikkeld, je moet er alleen even mee oefenen.

Verticals
De laatste van dit deel, een vertical is een kleine segmentering in een een bepaalde sector. Een kleiner groepje in een groep! Een voorbeeld is de hypotheekafdeling van een bank of een bedrijf dat software verkoopt speciaal voor de ouderenzorg.

Hierboven staan een aantal Engelse kantoortermen, maar dit was nog lang niet alles. De meeste Engelse termen zijn wellicht al bij je bekend. Hieronder hebben we ze voor de zekerheid nog even op een rijtje gezet.

  • Call – “Ik heb zo om 16:00 uur een call met KPN.”
  • Go – “Hebben we al een go op ons voorstel voor de nieuwe communicatie uitingen van Moongro?”
  • Issue – “We moeten ervoor zorgen dat de issue met deze klant snel wordt opgelost.”
  • Pitch – Heb jij die pitch voorbereid voor tijdens onze meeting?

Afgekorte kantoortermen met uitleg

Je ontkomt er vandaag de dag niet meer aan: afkortingen. In het dagelijks leven worden veel woorden afgekort, zo ook met kantoortermen. Hieronder vind je een lijstje met afgekorte kantoortermen met uitleg.

  • Preso – presentatie
  • Prio – prioriteit
  • Stavaza – Stand van zaken
  • Bila – overleg met z’n tweeën
  • Trila – overleg met z’n drieën
  • Vrijmibo – vrijdagmiddag borrel

Kantoortermen wanneer je iets gaat ondernemen

Deze kantoortermen staat in het teken van actie ondernemen.  Ben jij graag iemand die met verschillende taken tegelijk bezig is? Dan komen de onderstaande termen goed van pas.

  • Iets aanvliegen – “Op welke manier zullen we deze opdracht aanvliegen?”
  • Meters maken – “We moeten echt meters maken met deze opdracht, zo halen we de deadlines niet.”
  • Parkeren – “Opdracht X parkeren we voor deze week, andere dingen hebben nu even de prioriteit.
  • Schakelen – “Er is een fout opgetreden, nu moeten we snel schakelen om de schade te beperken.”
  • Terugkoppelen – “Kan je straks even naar mij terugkoppelen hoe het gesprek is gegaan?”

Kantoortermen voor een vergadering

  • Aanhaken – “Ik zal later bij de vergadering aanhaken.”
  • Kortsluiten – “Is goed, ik ga het zo snel mogelijk kortsluiten met de klant.”
  • Oppakken – “Kan jij deze taak even voor mij oppakken?”
  • Levelen – “Het is belangrijk dat je kunt levelen met jouw klanten.”

Ik denk dat je voor nu wel de meest voorkomende kantoortermen voorbij hebt zien komen. Tijd om jouw kantoorvocabulaire toe te gaan passen op de werkvloer, vind je ook niet? Mocht jij zelf aan de slag willen op een kantoor om al deze fijne termen te kunnen gebruiken, lees dan hier hoe jij jouw sollicitatiebrief schrijft en ga aan de slag met de eerste stap richting jouw droombaan: solliciteren.

Ben jij hoogopgeleid talent, bijna afgestudeerd en op zoek naar een traineeshipbusiness course of inhousedag? Of hulp nodig bij de zoektocht naar jou eerste droombaan? schrijf je dan in voor onze Talentpool!

Blog Categories: scriptie