Overslaan en naar de inhoud gaan

Operationeel adviseur projectbeheersing

Deadline: 14-07-2022 12:00:00

Operationeel adviseur projectbeheersing

Wat is er mooier dan een bijdrage leveren aan het onderhoud van wegen, vaarwegen en tunnels waar dagelijks miljoenen mensen gebruik van maken? Geïnteresseerd? Lees dan snel verder!

Hoe jij bijdraagt in jouw rol
In de dynamische rol van operationeel adviseur projectbeheersing financieel management (FM) werk je aan de uitdagende projecten van Rijkswaterstaat, waarbij je op een proactieve wijze zorg draagt voor een actuele en betrouwbare financiële administratie van de projecten en programma’s van Rijkswaterstaat. Hierdoor kunnen projectteams en opdrachtgevers, indien nodig, tijdig bijsturen en financiële verantwoording afleggen.
Jij bent verantwoordelijk voor het ophalen van alle relevante informatie die van belang is om de meerjarige financiële administratie actueel te houden. Belangrijk onderdeel hierbij is het houden van challenge gesprekken over de voortgang, belangrijkste risico’s en aandachtspunten en het analyseren en vertalen van deze gegevens in adviezen en rapportages.

Dit is waar jij voldoening uit haalt
Jij levert een actieve bijdrage aan een actueel beeld van de meerjarige financiële prognoses inclusief onder- en bovengrenzen, budgetten, kosten/uitgaven en opbrengsten/ontvangsten.
Ook voer jij in opdracht van de manager projectbeheersing, (senior) adviseur financieel management of inkoper alle benodigde handelingen in SAP uit. Denk hierbij aan aanvragen tot bestellingen (ATB’s), het actualiseren van meerjarige prognoses, het verwerken van (financiële) gegevens/informatie in de bedrijfsapplicaties (SAP en Excel), het creëren/actualiseren van navolgbare meerjarige financiële (prognose) overzichten en het opstellen van adviezen.
Verder voorzie jij in het periodiek leveren van de benodigde gegevens voor de rapportages voor de opdrachtgever en andere belanghebbenden met als doel de financiële status, de prognose van het project en de veranderingen daarin inzichtelijk te maken en als basis te laten dienen voor besluitvorming over strategische keuzes.

Wat wij aan jou waarderen
Je leert snel en bent analytisch sterk. Kansen herken en benut je, en initiatief nemen is voor jou vanzelfsprekend. Ideeën breng je met enthousiasme in. Ook heb je er plezier in om anderen te winnen voor jouw opvattingen. Je bent je bewust van jouw ondersteunende en faciliterende adviesrol in de keten en komt afspraken na. Een echte teamplayer: dat ben jij ook. Hierbij heb je steeds oog voor de relatie met andere (kennis)disciplines en ga je goed om met tegengestelde belangen. Verder werk je graag aan je eigen ontwikkeling.

Functie-eisen

  • minimaal hbo-diploma in een financiële, economische of bedrijfsadministratieve richting;
  • je hebt ervaring in adviserende en uitvoerende werkzaamheden op het gebied van financieel management (financiële administratie, budgetbewaking, meerjarige prognoses);
  • je bent goed in staat om signalen op te vangen, door te vragen en te vertalen in mogelijke consequenties voor de financiële administratie;
  • je kunt financiële gegevens goed interpreteren, analyseren en vertalen in adviezen en rapportages;
  • je toont lef en initiatief en durft anderen aan te spreken op zijn/haar werkzaamheden;
  • je bent een teamspeler en levert een actieve bijdrage om de doelen van het gehele project te realiseren.
Arbeidsvoorwaarden
Salarisniveau Schalen 9, 10
Salaris Min €2811 - Max €4519 bruto per maand. Het genoemde salaris is gebaseerd op een volledige werkweek.
Dienstverband Arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd met uitzicht op onbepaalde tijd
Minimaal aantal uur per week 36
Maximaal aantal uur per week 36

Volop doorgroei- en ontwikkelmogelijkheden
De Rijksoverheid hecht sterk aan persoonlijke groei en loopbaanontwikkeling en biedt daarvoor tal van mogelijkheden. Denk aan het volgen van opleidingen en het behalen van certificeringen. Ook bieden we loopbaancoaching als je daar behoefte aan hebt.

Interessante extra’s
Naast het salaris ontvang je een individueel keuzebudget (IKB) bestaande uit vakantiegeld van 8% en een jaarlijkse eindejaarsuitkering. Dit IKB bestaat uit geld (16,37% van je brutojaarsalaris) en/of tijd. Met het IKB maak jij de keuzes die bij jou passen en kun je een deel van je arbeidsvoorwaarden zelf samenstellen. Je kunt bijvoorbeeld een deel van je maandinkomen laten uitbetalen wanneer jij dat wenst, het IKB omzetten in verlof of het besteden aan fiscaalvriendelijke doelen. Tot onze andere secundaire arbeidsvoorwaarden behoren onder meer bedrijfsfitness en volledige vergoeding van je ov-reiskosten woon-werkverkeer.

Bijzonderheden
  • je standplaats is Haarlem. Bij Rijkswaterstaat werken we volgens de richtlijnen van de overheid. Dit betekent dat we zoveel mogelijk thuis werken en maximaal de helft van de tijd op een Rijkswaterstaat kantoor of locatie als dit meerwaarde voor jou heeft;
  • de (online) selectiegesprekken vinden doorlopend plaats; dit kan betekenen dat de vacature eerder is ingevuld dan de sluitingsdatum;
  • een (online) voorselectietest of een assessment kan onderdeel zijn van het sollicitatieproces. Het maken van een casus en (online) screening, bijvoorbeeld via databanken, kan eveneens deel uitmaken van het sollicitatieproces. Het inwinnen van referenties maakt deel uit van het sollicitatieproces.

Talent als basis, diversiteit als kracht
Rijkswaterstaat is een inclusieve organisatie. Een organisatie die ruimte biedt aan iedereen en die de kracht van de diversiteit van medewerkers gebruikt om samen betere resultaten te halen voor Nederland.
Inclusief betekent dat iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt; niet ondanks, maar dankzij de verschillen. Daarom nodigen wij jou graag uit, als jij je herkent in deze vacature, om te solliciteren.

Hybride solliciteren
Dit houdt in dat alle eerste kennismakings- en/of selectiegesprekken online plaatsvinden via Microsoft Teams. Het vervolg- en/of arbeidsvoorwaardengesprek wordt daarna zoveel mogelijk op locatie gedaan. Heb je dit liever online? De adviseur Werving en Selectie neemt contact met je op en inventariseert jouw wensen hierin. Meer informatie kun je terug vinden via de pagina solliciteren.

Jouw toekomstige afdeling

Programma’s, Projecten en Onderhoud (PPO) is een van de zeven landelijke organisatieonderdelen van Rijkswaterstaat. Onze kerntaak is het onderhoud van rijkswegen, tunnels, vaarwegen, bruggen, waterkeringen, sluizen en de bedieningsinstallaties in heel Nederland. Naast het reguliere onderhoud werken we onder andere ook aan de renovatie van de IJsselbruggen en de Velsertunnel, de aanleg van de Markerwadden en het onderhoud aan de Maeslantkering. Verder doen we proeven met smart mobility, intelligente transportsystemen en het hergebruiken van grondstoffen. 

In totaal werken er ruim 1100 mensen binnen PPO, verspreid over vier directies in zeven regio’s: Inkoop- en Contractmanagement, Productie en Projectmanagement, Techniek en Technisch Management en Bedrijfsvoering en Projectbeheersing.

Bij PPO werken onder andere inhoudelijke adviseurs en managers op het gebied van techniek, inkoop, contracten, projectbeheersing en projecten. PPO’ers delen hun kennis onderling en werken elke dag aan de verbetering van hun werkwijzen. PPO werkt actief samen met de andere onderdelen van Rijkswaterstaat en de diverse externe partners, zoals gemeenten, provincies, waterschappen en marktpartijen.

Projectbeheersing PBK WNN

Financieel management werkzaamheden worden momenteel door middel van productuitbesteding uitbesteed aan de markt. Deze werkzaamheden worden de komende periode volledig in eigen beheer genomen. Hiervoor worden twee nieuwe afdelingen Projectbeheersing Financiële Dienstverlening (FD) opgericht. Operationeel advies wordt belegd bij de bestaande afdeling Projectbeheersing PBK WNN. Omdat er raakvlakken kunnen ontstaan met de werkzaamheden verstrekt door afdeling FD, kan er op termijn sprake zijn van eventuele overheveling van taken/werkzaamheden naar de nieuwe afdeling FD vanuit efficiency overwegingen.